Reference: ad-Durar an-Naadhirah fil-Fataawa al-Mu’aasirah – Page 401
Question: What is the [legislated] time [one is permitted] to assume the ihraam for hajj?
Response: The [legislated] time [one is permitted] to assume the ihraam for hajj are the months which Allaah has mentioned in His statement:
{The Hajj is (in) the well-known months}, [Soorah al-Baqarah, Aayah 197]
…and they are: Shawwaal, Dhul-Qi’dah and the [first] ten days of Dhul-Hijjah; So if he assumed the ihraam for hajj before these months, then according to the majority [of the people of knowledge] his ihraam is incorrect. And if he assumed the ihraam and stood in ‘Arafah before the arrival of Fajr on the night of the tenth of Dhul-Hijjah then his hajj is correct. As for the ‘umrah, then he can assume the ihraam at anytime [without restriction].
وقت الإحرام بالحج
المرجع: الدرر الناضرة في الفتاوى المعاصرة – ص401
السؤال: ما هو وقت الإحرام بالحج؟
الجواب: وقت الإحرام بالحج هو الأشهر التي ذكرها الله بقوله:
{الحج أشهر معلومات} – سورة البقرة، الآية 197
…و هي شوال و ذو القعدة و عشرة أيام من ذي الحجة، فلو أحرم بالحج قبل هذه الأشهر لم يصح إحرامه عند الجمهور. و لو أحرم و وقف بعرفة قبل طلوع الفجر ليلة العاشر من ذي الحجة صح حجه. أما العمرة فيحرم بها كل وقت.