Reference: Madārij as-Sālikīn
The heart, in its journey towards Allāh, is like a bird.
Maḥabbah (Love) of Allāh is its head; Khawf (Fear) and Rajā (Hope) are its two wings.
If both the head and wings are sound, the bird will be able to fly properly.
However, if the head is cut off, the bird dies; and when the bird loses its wings then it is susceptible to every hunter or predator
Some of the Salaf recommended a healthy person to give precedence to fear over hope, and when leaving this Dunya (i.e. during an illness) a person should give precedence to hope over fear. This was the view of Abu Sulaymān. [1]
Alternatively, others said: It is befitting for the heart to lean towards fear; if it favours hope it will become corrupted.
Others said: the most perfect state is a balance of hope and fear, with a heavy reliance upon love.
Love is the transport; Hope is the guide and fear is the driver.
And Allāh takes a person [to the destination] through His kindness and generosity.
القلب في سيره إلى الله عز وجل بمنزلة الطائر
المرجع:مدارج السالكين
القلب في سيره إلى الله عز وجل بمنزلة الطائر ، فالمحبة رأسه ، والخوف والرجاء جناحاه
فمتى سلم الرأس والجناحان فالطائر جيد الطيران ، ومتى قطع الرأس مات الطائر ، ومتى فقد الجناحان فهو عرضة لكل صائد وكاسر
ولكن السلف استحبوا أن يقوى في الصحة جناح الخوف على جناح الرجاء ، وعند الخروج من الدنيا يقوى جناح الرجاء على جناح الخوف ، هذه طريقة أبي سليمان وغيره ، قال : ينبغي للقلب أن يكون الغالب عليه الخوف ، فإن غلب عليه الرجاء فسد .
وقال غيره : أكمل الأحوال : اعتدال الرجاء والخوف ، وغلبة الحب
فالمحبة هي المركب . والرجاء حاد والخوف سائق ، والله الموصل بمنه وكرمه