Reference: al-Ijaabaat al-Mulimmah fil-Mashaakil al-Mulimmah – Volume 2, Pages 81-82
Question: The confining of some youth to themselves and their [establishing] lessons in some of the homes and memorising amongst themselves and reading to themselves – in [all of] this there is great danger; This does not benefit them at all, rather, they may become deluded [into thinking they are actually benefitting] by it.
Response: It is imperative they go to the scholars and sit with them in whatever place. As for sitting in the homes and groups of ignorant youth reading and explaining and expounding for themselves, then therein is great danger.
And their remaining upon ignorance is better [for them] than following this path. [This is] because [the condition of] al-jaahil al-baseet [one who is ignorant and knows he is ignorant] is simpler than [that of] al-jaahil al-murakkab [one who is ignorant but does not recognise himself as such]. [So] al-jaahil al-baseet knows he is ignorant, however, al-jaahil al-murakkab thinks he is knowledgeable whilst [in reality] he is ignorant.
طلب العلم عند غير العلماء
المرجع: الإجابات المهمة في المشاكل الملمة – ج2، ص81-82
السؤال: إذا اجتمع شخصان أو أكثر في المنزل و بدأوا دراسة الكتب و بعض الأحاديث الشريفة فما رأيكم في ذلك؟
الجواب: اقتصار بعض الشباب على أنفسهم و دروسهم في بعض البيوت يحفظون على أنفسهم و يقرؤون على أنفسهم هذا فيه خطر عظيم و لا يفيدهم شيئاً بل ربما يغترون به، لا بد من أن يسعوا إلى العلماء و يجلسوا للعلماء في أي مكان، أما الجلوس في البيوت و مجموعات من الشباب الجهال يقرؤون و يشرحون و يفسرون لأنفسهم هذا فيه خطر عظيم، و كونهم يبقون على جهلهم أحسن من كونهم يتبعون هذه الطريقة، لأن الجاهل البسيط أسهل من الجاهل المركب، الجاهل البسيط يدري إنه جاهل، لكن الجاهل المركب يظن أنه عالم و هو جاهل.