Reference: Fatawaa Nur ‘alaa ad-Darb – v1/p380,Question 175
Question: As it relates to non Muslims entering the Masjid – such as polytheists and Communists – there are those who claim that it’s permissible for them to enter the Masjids, perhaps Allaah will guide them. And there are others who say that it’s not permissible for them. So we hope that you will benefit us with that which is correct, may Allaah benefit you.
Response: As for al-Masjid al-Haraam[1] it is not permissible for any non-Muslim to enter it: not the Jews, Christians, polytheists, nor Communists. All of the disbelievers are prohibited from entering al-Masjid al-Haraam. This is because Allaah the Exalted says:
{O you who believe, indeed the Mushrikoon are unclean so do not let them approach al-Masjid al-Haraam after this year} [at-Tawbah: 28]
Thus, Allaah has prohibited them from entering al-Masjid al-Haraam. The Jews and the Christians are included amongst the “Mushrikoon” (polytheists) when [this word is mentioned] unrestrictedly.
As for the rest of the Masjids, there is no harm in them entering if there is a need and a benefit – including [the Masjid of] Madeenah. Even though Madeenah is special, in this issue it’s similar to the other Masjids; because the Prophet:
(1) tied a disbeliever to a pillar in the Prophet’s Masjid;
(2) and he allowed the Delegation of Thaqeef to enter [his Masjid] before they accepted Islaam;
(3) and likewise [he allowed] a delegation of Christians to enter into the Prophet’s Masjid.
This proves that it is permissible for a polytheist to enter into the Prophet’s Masjid and this is more so the case with the remaining Masjids if there is a need, such as: asking a question or another need, or to benefit by listening to a lesson, or to embrace Islaam and announce his Islaam or from that which is similar to these things.
The point is that is permissible for him to enter if there is a Maslahah (benefit). However, if there is no benefit, then there is no need for him to enter the Masjid. Or if it’s feared that he will act carelessly with the Masjid’s property and furnishings or that he will bring filth and impurities [into the Masjid] then it’s prohibited.
Footnote
[1] Al-Masjid al-Haraam usually refers to the Sacred/Grand Mosque in Makkah, though it could refer to the sanctuary of Makkah in its totality.
دخول غير المسلمين المساجد
المرجع: فتاوى نور على الدرب 1/380
السؤال: بالنسبة لدخول غير المسلمين من المشركين والشيوعيين المساجد هناك من يقول: يجوز لهم دخول المساجد لعل الله أن يهديهم. وهناك من يقول: لا يجوز لهم. فنرجو إفادتنا بالصواب أفادكم الله
الجواب: أما المسجد الحرام فلا يجوز دخوله لجميع الكفرة: اليهود، و النصارى وعباد الأوثان، والشيوعيين، فجميع الكفرة لا يجوز لهم دخول المسجد الحرام؛ لأن الله سبحانه و تعالى يقول: ( نأيها الذين ءامنوا انما المشركون نجس فلا يقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هاذا) [التوبة:28]، فمنع سبحانه من دخولهم المسجد الحرام. والمشركون يدخل فيهم اليهود والنصارى عند الإطلاق، فلا يجوز دخول أي مشرك المسجد الحرام، لايهودي، ولا نصراني، ولا غيرهما، بل هذا خاص بالمسلمين. وأما بقية المساجد فلا بأس من دخولهم للحاجة والمصلحة، ومن ذلك المدينة وإن كانت المدينة لها خصوصية، لكنها في هذه المسألة كغيرها من المساجد؛ لأن الرسول صلى الله عليه وسلم ربط فيها الكافر في مسجد النبي صلى الله عليه وسلم، وأقر وفد ثقيف حين دخلوا المسجد قبل أن يسلموا، وهكذا وفد النصارى دخلوا مسجده عليه الصلاة والسلام، فدل ذلك على أنه يجوز دخول المسجد النبوي للمشرك. وهكذا بقية المساجد من باب أولى إذا كان لحاجة، إمّا لسؤال، أو لحاجة أخرى، أو لسماع درس ليستفيد، أو ليسلم ويعلن إسلامه، أو ما أشبه ذلك. والحاصل: أنه يجوز دخوله إذا كان هناك مصلحة، أمّا إذا لم يكن هناك مصلحة فلا حاجة إلى دخول المسجد، أو أن يخشى من دخوله العبث في أثاث المسجد، أو النجاسة فيمنع